(On-)mogelijkheden van ‘blurring’ in detailhandel, horeca en dienstverlening

In navolging op de deelname aan ‘Set foot in Sittard‘, over oplossingen voor retail in de binnenstad van Sittard, hier een mooi artikel over blurring. Dit artikel raakt in principe de kern van ons voorstel.

Bron: Platform31

Steeds meer ondernemers starten bedrijven waarin horeca en retail, cultuur, dienstverlening en andere functies met elkaar worden gecombineerd. Dit mengen van functies wordt ook wel ‘blurring’ genoemd. Blurring bestaat in alle soorten en maten: van kappers die koffie schenken en restaurants die ook streekproducten verkopen tot aan bedrijfsmodellen waarbij branches volledig met elkaar zijn geïntegreerd, zoals wellnesscenters.

Slimmer bestaande regels interpreteren

Het inpassen van nieuwe, gemengde bedrijfsmodellen in bestaande regels, levert geregeld ingewikkelde discussies op tussen ondernemers en gemeenten. Om meer helderheid te scheppen over wat wel en niet mag bij het mengen van detailhandel en horeca is een infographic gemaakt. Tegelijkertijd laat deze infographic zien hoe ondernemers en de overheid de regels slimmer kunnen interpreteren. In de casussen wordt qua regelgeving vooral gekeken naar de Drank- en Horecawet en het bestemmingsplan, omdat deze regels in de praktijk vaak als struikelblokken worden ervaren.

Achtergrond

De infographic is samengesteld door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Platform31 en BRO in het kader van de pilot Verlichte regels winkelgebieden.

Overzichtsposter

poster_blurring

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

Casussen

casus_blurring

(klik op de afbeelding voor een vergroting)