Positive Disruption: The blue dot consumer

 

Ken Hughes is ‘s werelds leidende Consumer & Shopping gedragsdeskundige. Hij is bekend om zijn visie op shopping-psychologie, consumentengedrag, Retail futurologie, Retail strategie, Omnichannel en Retail marketing.

De “blue dot” consument

Deze pitch daagt elk bedrijf uit om te kijken naar hun toekomst door de ogen van de toekomstige consument. De “blue dot” consument. Deze consument is niet opgegroeid in een wereld waar ze deel van uitmaken maar waar ze zelf het middelpunt zijn. Hij belicht hoe sociale en culturele krachten digitaal naar de mensheid heeft gebracht. Hoe veranderingen in consumentenverwachtingen het spel voor altijd hebben veranderd. De consument van vandaag wordt steeds veeleisender en verwacht bij elk contact een wrijvings- en naadloze ervaring. Hij of zij heeft weinig tolerantie voor falen, maar wordt een fan van tribal merken als je het goed doet.

De “pivot”

Wat mij inspireert in deze pitch is de vergelijking van een move bij basketbal. “The pivot”. Je houdt één voet op de grond en gebruikt de andere voet om je richting te verbeteren. Dit is dé sleutel bij “Disruption”. Organisaties moeten in staat zijn om snel te kunnen anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. “Create memorable and sharable experience with your brands”.  Experiential Value verkregen door het opdoen van ervaringen en het hierdoor vergaren van Experiential Equity wordt een steeds belangrijker gegeven hoe we de markt benaderen.

De “brand ladder”

Als je memorabele ervaringen wil creëeren en ervoor wil zorgen dat de consument jouw ambassadeur wordt, verwijst Ken Hughes naar volgende “brand ladder”:

Level 4: VERSTERKEN: effect op het alledaagse leven

Level 3: BETREKKEN: ‘stam’ gevoel van erbij horen (tribe)

Level 2 : VERRUKKEN: ik krijg meer dan ik verwacht

Level 1: TEVREDENSTELLEN: ik krijg wat ik verwacht

 

Veel plezier met kijken!