BERLIN 1/2: BIKINI BERLIN

Het is leuk om naast het delen van interessante filmpjes of artikelen ook zelf af en toe een inspirerende locatie te bezoeken. Vorige week was dit het geval: onze citytrip naar Berlijn!

Ik zou natuurlijk uren kunnen vertellen over wat we allemaal gedaan hebben, en hoeveel leuke plekken te bezoeken zijn, ik wil er graag twee hier bespreken. Bikini Berlin en Markthalle Neun. Vandaag beginnen we met Bikini Berlin.

Geschiedenis

Het ‘Bikinihaus’ is een monumentaal, voormalig industrieel-, winkel- en kantoorgebouw aan de Budapester Straße in de ‘West City’ in de Berlijnse wijk Charlottenburg. Het Bikinihaus maakt deel uit van een gebouwenensemble dat tegenwoordig de naam Bikini Berlin draagt, historisch bekend als het complex ‘Zentrum am Zoo’. Dit complex omvatte ook het ‘Hochhaus am Hardenbergplatz (ook wel het Huthmacher-Haus of DOB-Haus genoemd), het ‘Zoo-Palast’, het ‘Kleine Hochhaus’ en de ‘Parkgararge am Zoo’.

Als onderdeel van het nieuwe West Berlijnse ‘Zentrum am Zoo’, werd het Bikinihaus gebouwd tussen 1955 en 1957 volgens het ontwerp van de architecten Paul Schwebes en Hans Schoszberger. Het langgerekte gebouw met zes verdiepingen had op de begane grond een open, voorheen royaal brede zuilengalerij met een rij winkels. De vier trappenhuizen van het Bikinihaus liggen aan de achterkant van het complex net zoals de leveranciersingang. De ontwikkeling en bouw van dit complex is gefinancierd met middelen die beschikbaar kwamen uit het bekende Marshall-plan. De naam van het gebouw is ontstaan in de beginperiode. Hier produceerde DOB (Damen Ober Kleidung) ‘Bikini’s’, de DOB was een belangrijke werkgever tijdens de wederopbouw. Zo’n 700 naaimachines produceerden hier confectiekleding.

Zuidgevel vlak na realisatie. De open ‘Bikini-verdieping’ is duidelijk zichtbaar.

Aan de andere kant is de bijnaam afgeleid van de ‘luchtverdieping’, die de verkoopvloeren (begane grond en eerste verdieping) scheidde van de productiefaciliteiten (3e tot 5e verdieping) en het gebouw dus gaf, vergelijkbaar met een bikini, een tweedelige structuur. De open bikinivloer (2e verdieping) werd in 1978 gesloten om plaats te maken voor de ‘Staatliche Kunsthalle’.

herontwikkeling

In maart 2002 werd het gebouw verkocht aan de Bayerische Hausbau. Op 2 december 2010 zijn de werkzaamheden van de herontwikkeling naar een een hotel-, kantoor- en winkelcentrum begonnen. Het masterplan van Bikini Berlin komt van het Belgische architectenbureau SAQ in samenwerking met de kunstenaar Arne Quinze en het architectenbureau ‘UAU collectiv’ (SAQ architects). Oorspronkelijk stelde hij zich de opening voor van de bikiniverdieping en de toevoeging van een penthouseverdieping aan het dak. De uitvoering en gedetailleerde planning werden toevertrouwd aan de architecten Hild en K in München, die gespecialiseerd is in het herontwikkelen van bestaande gebouwen.

Bikini Berlin

artist impression van Bikini Berlin door het ‘UAU collectiv‘.

conceptontwikkeling

Leuk detail is dat het concept voor Bikini Berlin door twee Nederlandse conceptontwikkelaars bedacht is. Het is een ‘concept mall’, bedacht door  Carola Janssen en Caroline de Jager. Met de Limburgse Carola Janssen ben ik sinds enige tijd actief voor de gemeente Sittard-Geleen om enkele projecten in Geleen uit te voeren. Carola is met name bezig om via Geleen LAB, nieuwe initiatieven voor het centrum te ontwikkelen en uit te voeren. Natuurlijk heb ik nog even contact gehad met Carola en haar om een quote gevraagd over dit project: “Het thema van het concept Bikini Berlin was (is en blijft) ‘Lebe anders’. De plek is een destinatie die aanzet tot (ver)blijven door de mix van zinvolle en eigentijdse functies. Een uniek concept op een uniek plek. Ik ben en blijf er trots op“, aldus Carola.

Wat mij betreft heeft Carola helemaal gelijk. Het is een fantastische plek om naar toe te gaan. Als je er dan toch bent ga dan vooral naar de 10e verdieping, mocht je honger en dorst krijgen… Cheers!